selamat datang ke azreyza90.blogspot.com

Sunday, December 11, 2011

Hafiz & Adira - Ombak Rindu Lirik [HD/HQ] (OST Ombak Rindu)

Lirik Lagu Ombak Rindu–Hafiz/Adira

Adira :
Tuhan tolong lembutkan hati dia
Untuk terima ku seadanya
Kerna ku tak sanggup
Kerna ku tak mampu
Hidup tanpa dia di sisi ku

Hafiz :
Tuhan aku tahu banyak dosa ku
Hanya ingat Kamu kala duka ku
Namun hanya Kamu yang mampu membuka
Pintu hatinya untuk cintaku

Adira :
Malam kau bawalah rinduku
Untuk dirinya yang jauh dari ku
Agar dia tidak kesepian
Selalu rasa ada cinta agung

Hafiz :
Hujan bawa air mata ku
Yang mengalir membasuh luka ku
Agar dia tahu ku terseksa
Tanpa cinta dia di hatiku

Hafiz & Adira :
Hanya mampu terserah
Moga cahaya di penanti

Hafiz:
Tuhan tolong lembutkan hati dia
Untuk terima ku seadanya

Adira:
Kerna ku tak sanggup
Kerna ku tak mampu
Hidup tanpa dia di sisi ku

hafizadira.html#ixzz1gHvffvnZ

Friday, November 11, 2011

my bufday 21st years….

as salam readers,,,

 

huhuhu ak xsangka umo aku dah masuk 21.. huhuu ak rindukan saat2 aku tyme kecik2 dulu.. huhuh macam2 yang aku wat.. heheh budak nakal la katakan/. heheh

hehhee hepy bufday to me.. hepy bufday to me..  hehhhe da besar dah aku ni kan.. da leh kawen pun.,hahhhaah kawen? ermmm lambt la lg kot.. masih mencari putera idaman… hahh… bufday aku kali ni macam hambar je .. xde berseri pun.,, ak xtaw la kenape… ku rasakan macam bufday kali ni bufday yang terakhir yang aku akan hadapi dalam dunia realiti.. er,mm betol ke? hurmmm ak xtaw la….

21 tahun? ape maksudnya.. orang dulu2 ckp tu kunci pelepasan yang diberikn oleh orang tua dalam membuat sebarang keputusan… owhh maksudnya sebelum tu sebarang keputusan tlh dibuat oleh orang tua kot///// huuuhuh tp aku umo 20 tahun aku da keje dan parent aku pun suh aku wat keputusan sendiri tyme tuh.. cm ne tuh..  hahahah pe la yang aku melalot ni..hehh,,

 

bufday aku kali ni… aku berazam untuk menjadi seorang anak yang solehah kepada ibuku… puan mahani ngah.. mak time kasih kerana telah bersusah payah melahirkan anak mu yang agak degil ni… hehhhe dan aku berazam aku akan dapat ditetapkan dalam pekerjaan aku…dan sentiasa berada dalam rahmatnya.. amin….

 

DSC02164

 

sekian, terima kasih…

Friday, August 5, 2011

anak saudaraku yang happening..…

pabila bace post ni mesti nk terpikir2 kan… apela yg happening sangt diorg nih…. kat bawh ni ade gmbr budak 3 berADIK yang paling happening ngan celotehnyer yg xkenal erti penat serta paling nakal yg amat…..

DSC00794

diorang ni la paling havoc n bnyk tnyer bila aku balik umah mak aku….

cm ne la diorg akan tnyer ‘’cik la, bila balik ? cik la bila nk beli mainan kat kite… dan macam2 lagi sampai ak da xsanggup nak jawb soklan diorang ni…aku balik aku diam jer bila diorang byak tnyer.. bagus x makcik dia sorang nih… hahh lawak kan..

tp yang paling aku sayang mesti la yg pling bongsu dan kecik sekali.. aku panggil dia ‘adik’.. ske mengepau aku bila aku balik ,, ape lagi makanan la.. dia paling ske makan n aku ske tgk dia makan.. lau dia bergaduh ngan kakak dia psti dia duk sebut nama aku suh pujuk dia.. kadang2 aku layan gak lama2 aku pun tension ngan dia.. td aku baru pas beli sepasang baju untuk dia.. senyum melebar sampai ke telinga dia senyum kat aku… tp sebelum tuh dia sempat lagi tnyer aku..’ cik la, eskem xde ker?” .. aku juz geleng kepala jer…aku ckp kedai tutup skrg bulan pose.. kedai xbukak.. hahaha jht kan makcik dia ni...

Sunday, July 3, 2011

kEnANGAN ku D'Penang




as salam readers,


my mum, sis n me di atas feri.
pada 3/6/2011 pada pukul 8 pagi aku bertolak ke penang menaiki kereta yang dipandu oleh abg iparku yang baru iaitu Abg Wan, Suami Kak Sue...bersama-sama ibunda tersayang, Puan Mahani Ngah.hurmm mesti pelik kan nape mak aku ade sekali.. hurmm pada hari khamis sebelum tu mak aku datang KL bersama Abg Sham tp Abg Sham hanya menghantar mak aku dan terus balik ke Kuantan. sO, ak pun pi jemput mak aku hentian pekeliling n mak aku smpt la datang ke rumah sewaku untuk beberapa jam sebelum dijemput oleh akak ku yg bernama sue ke rumahnye pada malam harinya...

dalam pukul 4.45 aku smpai di rumah kak normah ku  yg terchenta.... sebelum sampai kami sempt lg  makan buah langsat.. hurmm mesti semua tertanya-tnya kan cm ne kami boleh mkan buah langsat( sesat) hahahaahh rumah kak normah aku di kawasan perkampungan tok loba tp kami da tersesat ke kampung tok labu... shahahahahaha :) punya ketawa sakan selepas kami dpt taw kami tersesat.. hihi akhirnya setelah kak sue menelefon abg ipar aku abg hashim akhirnya kami pun smpai la kat kampung tok loba...,setelah berehat2 dan bersiap2 di tmpt hmestay yg tlh disediakan oleh kakak aku.. pada malamnye kami keluar pergi pulau pinang,... wah betapa seronok nyer... first tyme aku naik feri.. hihhhi jakun la katakan.. hahahaha hurmm sempt la jugk duk kat tepi pantai... berhujan kat situ.. hahahaha  spai pukul 12 then balik rumah.. aku tertido dalam keta..tp menurut cerita abg iparku kami tersesat dlam perjalanan balik ke homestay pelik kan tp itu la kebenarnnya...hahaha besoknyer majlis persandingan anak saudaraku berlangsung dan aku menjadi bidan terjun bg persandingan anak saudaraku ni.. hurmm pelik kan..
sawah padi.. 
siti  wif hubby
anak saudaraku


pelamin pengantin
cntik x?


seronok tgk sawah padi..









gambar di ats feri
menuju ke pulau pinang



tp itu la yg terjadi.. pada sebelah ptang nyer kami bertolak pulang ke kuala lumpur semula... kami bertolak dalam pukul 6.00ptg...kami sampai ke kuala lumpur dalam pukul 2.00 disebabkan kepenatan yg teramat sangt melanda diri abg iparku.....


itu aje kisah yg berlaku sepnjang aku menjelajah ke penang..


p/s: Selamat membaca...:)))(^_^)

Saturday, June 11, 2011

Allergik...

huwarrrrkkk.... bce title tu pun ak dah rase semacam.... first tyme dlm hidup ak kena alahan( alergic)...hurmmm ak masiha yg tercari-cari pe punca yg menyebabkan ak kena alergik ni... hurmmmm ?)'];/;..konfius aku dibuatnyer...

hurmm alergik tlh myebabkan bibir aku di bahagian atas bengkak n kering,,, hurmm so terpaksa ak ambik mc pada hari rabu n stay kat umah jer... hurmm nk wat cmne. lau pi keje pun mesti org akan tnyer nape bibir tu bengkak,,, haha n then mesti diorg ckp " sape kiss ak" huwaarrrmkkkk tension woooo soalan tu...... nasib baik aq x pi keje..


masa ak pi klinik...
hurmm ak pi klinik dlm kul 8 cz ak terlewat bgun pg itu disebabkan terlalu kepenatan dengan pelbagai program.. so lmbt la ak pi klinik.. ak sampai klinik dlm kul 8.15 so pas 5 minit nurse panggil ak masuk bilik Doktor,,, so ak masuk jer Doktor tu ckp " Awak sakit ape?"  so ak pun ckp la ak bibir ak ttbe bengkak n terlalu kering... Doktor tu tgk je muka kau n ckp " awak ni da kena alergik....awak adeesdung ker? pastu ak pun jwb la mmg ak ade resdung tp xteruk sgt la... hurmm pastu dia ckp dia akn bg ubat alergik n ubt gatal.. hurmm trus ak kuar n balik umah.. masa kat umh baru ak terfikir.. nape erk Doktor xbg ubat antibiotik.. hurmm xpayah la kot ak ase....so ak tgk la progress bibir ak ni.. tp stil same jer. dah la xde bg ak ubt sapu.. ari jumaat ak pergi lg klinik tu.. ingtkn dpt la ak jumpa doc tu lg.. tp hampeh doc tu dah blik... tension gak ak ngan management klinik tuh...2nd doc la yg aku dpt india.. yg 1st td tu Doktor cina... 2nd doc ni dia check tekanan drh aku n tgk lips ak dia pun ckp benda yg sama.. ak kena alergik.. so ak ckp ak da pernah dtg 2 hari yg lepas td stil cm sama je.. so dia suh upgrade ubt tu utk 3 kali mkn sehari... ak ckp la ' doc, vitamin bibir xpyh ker, xde cream ker nk sapu bg lembapkan bibir ni? then ak ckp la lgi' lau xbaik sy dtg lg' doc tu cm dah bengang dengn ak... hahhaha ak keluar je dr bilik doc tu ak duk gelak sakan.. b4 ak tutup pintu bilik tu doc tu smpt lg tnyer " awak xnk mc ker" ? n terus aku blah.. hhahaahahh alhamdulillah sekrg ni dah bertambh ok ckit,, mak ak dgr ak sakit trus dia kol.. takut la kot ape2 jd kat ank dara dia sorg ni. hurmmmm  mcm2 hal berlaku..


p/s: nti ak ceritakan pengalaman ak pi penang,,,,




thanks to all cz reading my blog....

Sunday, May 29, 2011

housemate baru

as salam readers...

ari ni ku nk ceritakan mengenai housemate..dulu aku tinggal sebilik ngan akak ku yang bernama Suriani Ali.... sekarang dia sudah bernikah dengan en marwan djufri..... so dia dah keluar la dari rumah sewa kitorang.. hurmmmm selama aku duduk dgn dia aku bnyk bergantung hidup dengan dia.. maksud bergantung idup tu bukan bermakna dia yg bg ak makan... x.... ini bermaksud ape2 masalah , cerita suka dan duka, shopping dan ape2 aje ak akan wat ngan dia.. dia la my best sis that i have... aku syg ko Sue.. hihihihihih/.....( nasib baik dia xbce blog den... hahah),...

hurmm so maknenyer skarang aku kena hidup berdikari bersama-sama rakan housemate ku yang lain.... iaitu kak puspa.kak dila  n ziera,.,.,. hurmmmm

so, sekarang  ni aku diibaratkan as a leader in that house.. even aku yg paling muda dalam rumah tuh.. hihihihih yela.. ak pun boleh dianggap orang lama dalam rumah tuh... (walaupun ak pun baru je sethun lebh duk umah tuh) hihihihihihi

yg datang silih berganti, tu la yg dpt ku gambrkan pabila housemate di umah aku asyik bertukar.....hurmmm

hidup perlu berdikari.. sampai bila harus bergantung dengan org lain.....





hurmmmmm so, pada 13 mei aku menerima kedatangan kak puspa untuk menghuni di umah sewa dan menjadi roomateku mengganti tmpt akak aku.. hurmmm dia ok la.. bleh ngam ngan aku walaupun ak baru kenal dia...


pada 29 mei ak menerima kedatangan ziera sbg housemate ku bg menggantikan tmpt kak ada....aku harap dia pun akan okay la dengan persekitaran umah sewaku....


sampai sini saje la ak dapat coretkan.... mata pun da mengantok sebenarnyeer walaupun hari ni ak xde wat ape2 pun cume asyik bace novel(sebenarnya nk mghbiskan novel hlovate) hhhihih ...

p/s: xclly tgh bengang ngan seseorg tu yg ase nk tido jer...huhuuuuhhuhu


wassalam... dan selamat membaca...../0/
  













Friday, May 27, 2011

muhasabah diri

assalamualaikm.....
tetiba rasa gatai la plak tangan ni nk update blog ni.. huhuuhuh
tp aku xpasti la plak tajuk ape aq nak tulis kat entri ni.. huhuhu
 ( korunk rasa ape yang patot aku tulis.. hahhahhaha) mengarot aje aku ni....

hurrmmmm mlm2 cm ni bosan la plak.. xtaw nk watpe.. buku hlovate " contengan jalanan" ak dah siap bce dah.. hurmmm story dia pun agak menarik...story dia bnyk menyedarkan kita tentang keagamaan dan byk mngajar kita tentang kehidupan...

" the man who decided to change on the 12th hour died on the 11th."

kata-kata di atas merujuk kpd kehidupan kita ,,cmne kita nk muhasabah diri kita...

so, sama-sama lah... kita cuab renung2kanlah daripada words tu...


wassalam...






Monday, May 16, 2011

celotehanku,,,

assalam pada semua readers,,

xctlly xtaw nk cerita ape n nak start dr mana...

aku keliru.. hurmmmm ape yg patot aku citer erk.. hurmmmm k.. i got it!!!!!!!!!!!

aku baru jer berkenalan ngan sorang jejaka ni ,,, nama dia H..( nickname ygku berikan pada dia)...

selama perkenalan aku dengan H. .. dia bnyk membuatkan perasaan aku terhadap dia rasa terbuai-buai dengan layanan dia yang agak caring la sepanjang aku demam.. mmg caring habis la... hurmmm dah la aku demam 2 minggu.. tu la padah nya xnk pergi klinik (padahal takut nak pi klinik ) hihhihii...

selama perkenalan aku dengan dia amat menjaga batas jugak la ( walaupun kami xjumpa lgi) tp insya aLLAH DALAM MASA terdekat kitorang rancang untuk berjumpa.. itupun lau Allah perkenan kan dan ade jodoh...

 hurmmmm dia pun mcm da xsabar nk jumpa aku.. huhu ( dalam hati ade jugak rasa takut nk jumpa dengan lelaki ni?).. hurmmm

ermm entah la aku masih xpasti dengan perasaan aku terhadap dia... smua orang boleh ckp sayang? dengan semudah itu dia mengtakan dia dah mula sayangkan aku sedangkan aku baru je kenal dia dan aku xpernah jumpa dia lg.. hurmm LELAKI la katakan ... mulut lelaki memang manis kan/... hurmmm

ermm entah la.. aku pun buntu.. mungkin sebab aku baru putus cinta dan dia caring aku rasa disayangi tp aku takut untuk menyayangi seseorang pada saat ni... tp enth la kadang kala perasaan xsama dengan aper yg aku pikirkan.. degil jugak perasaan ni kan// hihiihi.....

INsya Allah jika ade jodoh antara aku dan dia ....mohon berkekalan la hingga akhir hayat.....aminnn....

Friday, May 6, 2011

minggu yg penuh dengan dugaan....

assalamualaikum waramatullah hiwabarakatuh...

hurmm minggu ni sebelum2 ni ak agak sibuk dengan kerja opiz, tolong akak aku kawin and sebagainya... sampaikan xde masa nk tulis blog.. hurmmmmm

minggu yg penuh dugaan? ak xtaw la nape aku tulis title nyer mcm tuh.. hidup aku ni penuh dengan dugaan kot.. bilalah kebahagiaan itu akan dapat aku gapai n nikmatinya,. hurmmmm

ak agak cemburu dengan kawan2 yg bahagia bersama pasangan diorang.....

hurmm ntah la.. ak pun xtaw nk ckp cm ne....kebahagiaan tu yg diharapkan enth bila akn muncul dlm hidupku.....hurmmm ak cemburu gak tgk akak aku bahagia bersama pasangan dia... tp jodoh aku pun aku xtaw la ngan sape...

hurmm kerja makin bertambah, sampai aku xsempt nk upload pic my sis wedding.. nti laen hari laen masa la.,, k tc..

Tuesday, April 12, 2011

kesengsaraanku belum berakhir...


Assalam kepada sesiapa yg bace entri aku la...

urmm ak taw kenapa ak rasa sangat2 sedih sekarang ni.. blog saja la tempt untuk aku mencari kekuatan agar ak terus kuat dalam menghadapi perkara ini,, ak masih perlukan penjelasan daripada dia.. paa maksudnya? apa yg dikehendakinya? payah jugak kan lau bercinta dgn orang yang terlalu menjaga imej ni.. hurmm tp tu la pasal kdg2 rasa menyesal itu ade la jugak... aku dapt rasakan diri ku semakin hipokrit dan useless... erm entah kenapa? ak rasa bersalah sangt2..Ya Allah ampunkanlah aku.. ak dah xtaw cm ne nk wat.. silap aku kah jatuh cinta dengan dia??? atau ?//


ak semakin sedih dan keliru... betol kah dia betol2 sayangkan aku.. atau hanya sekadar permainan shj...


pening.. pening.. pening.. sampai bila hubungan ini akan bertahan...sampai bila aku harus sabar dengan sikapnya... sampai bila hanya aku sorg yg kena faham hati dia.. sampai??///

kadang2 ak feed up jugak dengan sikap dia,,, tp ak pendam dan pendam sampai dah xsanggup untuk ak pendamkan semua tuh...

 ak harapkan sinar kebahagiaan akan muncul dalam jiwa aku.. walaupun nti ak akan keseorangan... hurmmm 



harapanku:""''


Ya Allah, jika sahabatku jatuh CINTA, berikanlah cintanya pada seseorang yang melebihkan cinta pada-Mu agar bertambah kekuatannya untuk menyintai-Mu. Wahai Maha Penyayang, jika sahabatku jatuh HATI, izinkanlah hatinya menyentuh hati orang yang hatinya tertaut pada-Mu agar sahabatku tidak jatuh dalam jurang cinta yang murah. Wahai Maha Pengasih, jika sahabatku RINDU, rindukanlah dia kepada seseorang yang merindui syahid di jalan-Mu, jagalah rindunya pada-Mu agar dia tidak lalai dari merindui syurga-Mu... Amiin...

Wednesday, March 23, 2011

Manfaat dan kebaikan menutup aurat dan bertudung sepenuhnya-kaitan ISLAM dan SAINS


Tahukah anda?Zaman sekarang lebih teruk berbanding zaman Jahiliyah dulu?Mengapa saya berkata sedemikian?Kerana zaman Jahiliyah dulu,semua wanita berpakaian Jilbab....Apa kaitannya zaman sekarang?zaman sekarang semua wanita tidak berpakaian jilbab DAN ada juga yang berpakaian jilbab tetapi tidak menutup sepenuhnya...

Tidakkah anda perasan,terlalu banyak penyakit kulit menimpa orang yang mendedahkan aurat terutama wanita di Amerika Syarikat yang sudah tidak menutup aurat sepenuhnya???Mereka sehingga mengamalkan krim-krim kononnya mampu menangani masalah mereka TETAPI MEREKA LUPA UNTUK MENUTUP AURAT SEPENUHNYA...MEREKA LUPA UNTUK MENGENAKAN PAKAIAN YANG TEBAL-TEBAL.....Kerana itulah mereka sentiasa mendapat pelbagai penyakit dan penyakit itu berleluasa kepada cucu cicit mereka..

Allah memerintahkan sesuatu pasti ada manfaatnya untuk kebaikan manusia sejagat.Sudah tentu setiap yang benar-benar manfaat dan dilansanakan sepunuhnya dalam kehidupan seseorang, sudah tentu perlu mengikut apa yang disyariatkan atau diperintahkan oleh-Nya. Antara perintah Allah s.w.t itu adalah berjilbab bagi wanita muslimah. Berikut ini beberapa manfaat berjilbab menurut Islam dan ilmu pengetahuan.

1. Selamat dari azab Allah s.w.t (azab neraka)

“Ada dua macam penghuni Neraka yang tak pernah kulihat sebelumnya; sekelompok lelaki yang memegang cemeti laksana ekor sapi, mereka mencambuk manusia dengannya. Dan wanita-wanita yang berpakaian namun telanjang, sesat dan menyesatkan, yang dikepala mereka ada sesuatu mirip punuk unta. Mereka (wanita-wanita seperti ini) tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya. Sedangkan bau syurga itu tercium dari jarak yang jauh” (HR. Muslim).

Imam An-Nawawi rahimahullah menjelaskan bahwa yang dimaksud dengan “Wanita-wanita yang berpakaian namun telanjang” ialah mereka yang menutup sebahagian tubuhnya dan menampakkan sebagian lainnya dengan maksud menunjukkan kecantikannya dan inginkan perhatian di khalayak ramai…
Saya ULANGI AYAT INI… 

“Wanita-wanita yang berpakaian namun telanjang” ialah mereka yang menutup sebahagian tubuhnya dan menampakkan sebahagian lainnya dengan maksud menunjukkan kecantikannya DAN menaikkan nafsu secara sulit kepada orang yang berada di sekelilingnya.

2. Terhindar dari masalah MAKSIAT

Banyaknya maksiat terhadap kaum wanita adalah akibat tingkah laku mereka sendiri. Kerana wanita merupakan fitnah (godaan) terbesar. Sebagaiman sabda Nabi Muhammad s.a.w, “Sepeninggalanku nanti,tidak akan wujud fitnah yang lebih berbahaya bagi lelaki daripada wanita.” (HR. Bukhari) 

 Jikalau wanita pada zaman Rasul merupakan fitnah terbesar bagi lelaki padahal wanita pada zaman ini konsisten terhadap jilbab mereka dan tak banyak lelaki jahat saat itu, maka bagaimana wanita pada zaman sekarang??? Tentunya akan menjadi target masalah ini. Hal ini telah terbukti dengan tingginya masalah  di negara-negara Eropah (wanitanya tidak berjilbab).Sudahkah anda lupa,Amerika Syarikat misalnya,setiap hari,terlalu banyak kes-kes jenayah sehingga akhbar tempatan Negara tersebut sudah bosan menulis berita perkara yang sama,tetapi nama penjenayah yang berbeza setiap hari. 

3. Memelihara kecemburuan lelaki

 Sifat cemburu adalah sifat yang telah Allah s.w.t tanamkan kepada hati lelaki agar lebih menjaga harga diri wanita yang menjadi mahramnya. Cemburu merupakan sifat terpuji dalam Islam. 

 “Allah itu cemburu dan orang beriman juga cemburu. Kecemburuan Allah adalah apabila seorang mukmin menghampiri apa yang diharamkan-Nya.” (HR. Muslim) 

Bila jilbab ditanggalkan, rasa cemburu lelaki akan hilang. Sehingga jika terjadi masalah maksiat tidak ada yang akan membela wanita yang TIDAK BERJILBAB SEPENUHNYA.Perlukah saya buktikan???Buktinya,lihatlah pada artis-artis yang anda puja selama ini,mereka sering menghadapi konflik rumah tangga kan???kerana mereka suka mendedahkan diri di khalayak ramai dan suka menayangkan bentuk tubuh mereka.Seksilah kononnya...INGATLAH!!!Hari ini anda SEKSI(tidak menutup sepenuhnya bentuk tubuh anda),tetapi pada hari perhitungan anda bakal menerima SEKSANYA..... 

4. Wanita BERJILBAB umpama biadadari syurga

 “Dalam syurga itu ada bidadari-bidadari yang menundukkan pandangannya, mereka tak pernah disentuh seorang manusia atau jin pun sebelumnya(masih suci dan kekal dara).” (QS. Ar-Rahman: 56) 
 “Mereka laksana permata yakut dan marjan.” (QS. Ar-Rahman: 58) 
 “Mereka laksan telur yang tersimpan rapi(tidak pernah diganggu oleh sesiapa pun).” (QS. Ash-Shaffaat: 49)

Dengan berjilbab, wanita akan memiliki sifat seperti bidadari syurga iaitu menundukkan pandangan, tak pernah disentuh oleh yang bukan mahramnya, yang sentiasa di rumah untuk menjaga kehormatan diri. Wanita inilah merupakan perhiasan yang amatlah berharga.

Dengan berjilbab, wanita akan memiliki sifat seperti bidadari syurga...Anda tidak mahu ini semua??kerana apa???

5. Mencegah penyakit kanser kulit

Kanser adalah sekumpulan penyakit yang menyebabkan sebahagian sel tubuh berubah sifatnya. Kanser kulit adalah tumor-tumor yang terbentuk akibat kekacauan dalam sel yang disebabkan oleh penyinaran cahaya, zat-zat kimia, dan sebagainya.

Penelitian kajian menunjukkan kanser kulit biasanya disebabkan oleh sinar Ultra Violet (UV) yang menyinari wajah, leher, tangan, dan kaki. Kanser ini banyak menyerang orang berkulit putih, sebab kulit putih lebih mudah terbakar matahari.Wanita memiliki daya tahan tubuh lebih rendah daripada laki-laki. Oleh  itu, wanita lebih mudah terserang penyakit khususnya kanser kulit.

Disebabkan itu, cara untuk melindungi tubuh dari kanser kulit adalah dengan menutup kulit. Salah satunya dengan berjilbab. Karena dengan berjilbab, kita melindungi kulit kita dari sinar UV. Melindungi tubuh bukan dengan memakai kerudung gaul dan baju ketat. Kenapa? Karena hal itu percuma saja. Karena sinar UV boleh menembus pakaian yang ketat apatah lagi pakaian yang jarang. Berjilbab disini haruslah sesuai kriteria jilbab iaitu pakaian yang tebal dan menutup seluruh bentuk tubuh anda.

6. Melambatkan gejala penuaan

Penuaan adalah proses semula jadi yang sudah pasti dialami oleh semua orang iaitu lambatnya proses pertumbuhan dan pembelahan sel-sel dalam tubuh. Gejala-gejala penuaan antara lain adalah rambut memutih, kulit keriput, dan lain-lain.Penyebab utama gejala penuaan adalah sinar matahari. Sinar matahari memang penting bagi pembentukan vitamin D yang berperanan penting terhadap kesihatan kulit. Namun, secara ilmiah dapat dijelaskan bahawa sinar matahari merangsang melanosit (sel-sel melanin) untuk mengeluarkan melanin, akibatnya rosaklah jaringan kolagen dan elastin. Jaringan kolagen dan elastin berperanan penting dalam menjaga keindahan dan kelenturan kulit.
Jilbab adalah kewajiban untuk setiap muslimah.Krim-krim pelindung kulit pun tidak mampu melindungi kulit secara total dari sinar matahari. Sehingga dianjurkan untuk melindungi tubuh dengan jilbab.

Jilbab adalah kewajiban untuk setiap muslimah. Dan jilbab pun memiliki manfaat. Ternyata bukan sekadar membawa manfaat ukhrawi namun banyak juga manfaat duniawinya. Jilbab bukan hanya sekadar menjaga iman dan takwa pemakainya, namun juga membuat kulit terlindung dari penyakit kanser dan proses penuaan.
Perhatikan ayat ini betul-betul….

Ternyata jilbab bukan sekadar membawa manfaat ukhrawi namun banyak juga manfaat duniawinya.Jilbab bukan hanya sekadar menjaga iman dan takwa pemakainya, namun juga membuat kulit terlindung dari penyakit kanser dan proses penuaan.Demikianlah Allah memberi kasih sayangnya kepada wanita melalui syariat islam yang sempurna.

Allah SWT berfirman yang bermaksud: Dan hendaklah kamu tetap diam di rumah kamu serta janganlah kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang-orang jahiliah zaman dahulu; dan dirikanlah sembahyang serta berilah zakat; dan taatlah kamu kepada Allah dan Rasul-Nya. Sesungguhnya Allah (perintahkan kamu dengan semuanya itu) hanyalah kerana hendak menghapuskan perkara-perkara yang mencemarkan diri kamu -


by~Jom Tutup Aurat Dan Jaga Akhlak~

BERATNYA TANGGUNGJAWAB LELAKI~ ISTIMEWANYA WANITA DI SISI ALLAH S.W.T~~


Lelaki bujang kena tanggung dosa sendiri apabila sudah baligh.

Manakala dosa gadis bujang di tanggung oleh bapanya.
Lelaki berkahwin kena tanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa ank perempuan yg belum berkahwin dan dosa ank lelaki yg belum baligh.


Beratkan?

Hukum menjelaskan ank laki kena tanggungjwb ke atas ibunya
Dan sekiranya dia tidak menjalankan tanggungjawabnya,
maka berdosa baginya terutama Anak laki yg tua,
manakala perempuan tidak, perempuan hanya perlu taat pada suaminya.

Isteri berbuat baik,Pahala dapat kepadanya,
kalau isteri buat benda tak baik,
mcm tak menutup aurat dgn sempurna,
Dosanya di tanggung oleh suami.
Beratkan??

Suami kena bg nafkah pada isteri, ni wajib tapi isteri tidak.
Tapi isteri boleh Bantu untk ringankan beban suami.
HARAM bagi suami bertanyakan pendapatan isteri,
Lebih-lebih lagi menggunakan pendapatan isteri tanpa izinnya.

Banyak lagi laki, lebih-lebih lagi bila dah bergelar SUAMI.
Suami kena tanggung.
Kalau nk di bayangkan beratnya,
Dosa-dosa yg perlu ditanggung seperti gunung dan semut.

Sebab tu mengikut kajian,nyawa org perempuan lebih
Panjang dari laki. Laki mati cepat sebab dah tak larat nak tanggung dosa yg beratnya (sekadar pendapat sendiri )

Wanita..- Auratnya lebih susah dijaga berbanding laki.
- Perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar dari rmh.
- Saksinya kurang berbanding laki.
- Perlu menghadapi ksusahan mgandung dan melahirkan ank.
- Wajib taat kpd suami tapi suami tak perlu taat kpdnya..cume suami la kena consider.
- Talak terletak di tgn suami
- Wanita kurg beribadah kerana masalah haid dan nifas yg tak ada pd laki.

PERNAHKAH KITA TGK SEBALIKNYA??

~Benda yg mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan di tempat yg tersorok dan selamat.
~Sudah pasti permata tidak akn dibiarkan bersepah-sepah bkn?
itulah bandingannya dgn seorg wanita.
~Wanita perlu taat kpd suami tetapi laki wajib taat kpd ibunya 3kali lebih utama daripada bapanya.
~Bukankan ibu adalah seorg wanita?
~Wanita menerima harta pusaka kurg dari laki,Tapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kpd suaminya,manakala laki perlu menggunakan harta pusaka ituuntk menyara anak-anak dan isteri.
~Wanita perlu bersusah-payah untk mengandung dan melahirkan anak,tapi setiap saat dia di doakan oleh segala haiwan,malaikat, dan seluruh mahluk ALLAH SWT di muka bumi dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil.
~Manakala dosanya di ampunkanOleh ALLAH SWT..
~Seorang wanita boleh masuk pintu syurga melalui mana-mana pintu syurga yg di sukainya cukup dgn empat syarat shj :

-Sembahyang lima waktu
-Puasa di bulan Ramadhan
-Mentaati suami
-Menjaga kehormatannya

~Seorang laki perlu pergi berjihad fisabilillah tapi wanita jika taat kpd suaminya serta menunaikan tanggungjawbnya kpd ALLAH SWT akanturut menerima pahala seperti pahala orang berperang Jihad fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.

MasyaALLAH! Sayangnya ALLAH pada wanita..
Seorang wanita adalah pelengkap dan sememangnya istimewa di sisi seorang laki,tanpa wanita, laki tidak akn wujud di muka bumi ni..tanpa wanita kuat tidak wujud pemimpin yang berwibawa,tanpa wanita tidak wujud lelaki yg beriman..tapi,ingatlah wahai lelaki, wanita itu juga merupakan fitnah dunia..

Note : sila copy atau share.. syukran..:)

sumber dari |akhi fairuz mzm-fc|

Thursday, March 17, 2011

demam ku datanggggg lagiii

as salam readers...

hurmm ku rasakan  sudah lama aku xupdate belog aku ni.....

kerja aku semakin lama semakin bnyk.... hurmmm lebih lg nk dekat ISO ni....

mesti korunk taw kan ape tu ISO??

lau xtaw nti aku jelaskn kat korunk..hurmmm sebab aku pun taw ckit2 je....
 iso akan diaudit oleh pihak sirim untuk pengenalpastian mengenai sesuatu produk yang telah dijalankan ...

bagi tempat aku plak.. PRODUK=PELAJAR...\


so maknenya setiap ape perkara yg dijalankan sama ade pendaftaran,perkuliahan dn yg sama dengannya akan melibatkan ISO...tu
:)
so aku kenakan uruskan bab ISO ni kat jabatan di mana itu ialah tempt kerjaku la.. hihiihh...

so aku pun uruskan lah pasal hal ni yg menyebabkan aku balik lambt ... hurmm tu yg payah tu jika kita diberikan tanggungjawab tp kita tidak menjalankan amanah yg telah diperuntukan kepada kita.

so, aku yg masih blur2 pasal iso ni ... cuba la memahami  sehingga aku dipahamkan berbanyak2 kali oleh kak muna kawan deka tmpt kerja aku...

hurmmm punya la payah kan.. rasanya sume perkara akan jadi mudahkan sekiranya kita berusaha dan cekap dalam melaksanakan tugas yg telah diberikan....

 hurmm so disebabkan perkara itu saya.. selalu balik lmbt untuk siapkn fail2 kursus pelajar... dengan bermcam2 perkARA yang berlaku... mmerlukan kesabaran yg tinggi...

dan akhirnya kenalah penyakit sakit tekak ni dan selesema... huhuhu mungkin jua disebabkan cuaca yang semakin tidak menentu.. hurmmm ..

ermmm xpe lah.. badan ku sudah penat.. besok mau balik kampung pulak... hurmmm Selamat Malam Semua..

Selamat Membaca....

Tuesday, February 22, 2011

adakah aku dijadikan daripada tulang rusukmu?

♫•*¨*•.¸¸ﷲ¸¸.•*¨*•♫♥♥♥♥♥♥♫•*¨*•.¸¸ﷲ¸¸.•*¨*•♫♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥  

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh

WANITA: Siapa yang paling kamu cintai di dunia ini?

LELAKI: Kamu!!!
WANITA: Menurut kamu, saya ini siapa?
LELAKI: (Berfikir sejenak, lalu menatap WANITA dengan pasti) Kamu, tulang
rusukku.

Kerana Allah melihat bahawa Adam kesepian. Saat Adam sedang lena tidur,
Allah mengambil rusuk Adam dan menciptakan Hawa. Semua LELAKI mencari tulang
rusuknya yang hilang dan saat menemukan wanita untuknya, tidak lagi
merasakan sakit di hatinya...

Setelah berkahwin, pasangan itu mengalami masa yang indah dan manis untuk
sementara. Setelah itu, pasangan muda ini mulai tenggelam dalam kesibukan
masing-masing dan kelelahan hidup yang ada. Hidup mereka menjadi
membosankan.

Kenyataan hidup yang kejam membuat mereka mulai menyisihkan impian dan
cinta satu sama lain.

Mereka mulai bertengkar dan pertengkaran itu mulai
menjadi semakin panas. Pada suatu hari pada akhir sebuah pertengkaran WANITA
lari keluar rumah. Saat tiba di seberang jalan, dia berteriak "Kamu tidak
cintakan saya lagi!!!".

LELAKI sangat membenci ketidakdewasaan WANITA dan secara spontan juga
berteriak "Saya menyesali perkahwinan ini! Kamu ternyata bukan tulang rusukku!!!"
Tiba-tiba WANITA terdiam, dan berdiri kaku untuk beberapa saat.

LELAKI menyesali akan apa yang sudah dia lafazkan, tetapi seperti air yang
telah tertumpah tidak mungkin untuk diceduk kembali. Dengan berlinang air
mata, WANITA kembali ke rumah dan mengambil barang-barangnya, bertekad
untuk berpisah. "Kalau saya bukan tulang rusukmu, biarkan saya pergi
Biarkan kita berpisah dan mencari pasangan sejati masing-masing".

Lima tahun berlalu. LELAKI masih belum lagi berkahwin, tetapi berusaha
mencari khabar akan kehidupan WANITA.

WANITA pernah ke luar negeri tetapi
sudah kembali. Dia pernah berkahwin dengan seorang asing dan bercerai.

LELAKI agak kecewa bila mengetahui WANITA tidak menunggu, sepertinya.
Dan di tengah malam yang sunyi, dia meminum kopinya dan merasakan sakit di
hatinya. Tetapi LELAKI tidak sanggup mengakui bahawa dia merindukan WANITA.

Suatu hari, mereka akhirnya bertemu kembali. Di airport, tempat di mana
banyak terjadi pertemuan dan perpisahan, mereka dipisahkan hanya oleh sebuah
dinding pembatas.

LELAKI: Apa khabar?

WANITA: Baik... Kamu sudah menemui tulang rusukmu yang hilang?
LELAKI: Belum.

WANITA: Saya akan terbang ke New York dengan penerbangan berikut.

Saya akan
kembali 2 minggu lagi. Telefon saya kalau kamu berkesempatan. Kamu tahu
nombor telepon saya kan ? Tidak ada yang berubah.

WANITA tersenyum manis, berlalu di hujung lafaz "Selamat tinggal.."

Satu minggu kemudian, LELAKI menerima khabar WANITA adalah salah seorang
korban Menara WTC. Malam itu, sekali lagi, LELAKI meneguk kopinya dan
kembali merasakan sakit dihatinya.

Akhirnya dia sedar bahwa sakit itu adalah
kerana WANITA, tulang rusuknya sendiri yang telah dengan bodohnya dia
patahkan.

*Kita menempiaskan 99% kemarahan walau kepada orang yang paling kita cintai.
Dan akibatnya adalah penyesalan. Seringkali penyesalan itu datang
dikemudiannya, akibatnya setelah kita menyedari kesalahan kita, semua sudah
terlambat...*

*Kerana itu, **jagalah dan sayangilah orang yang dicintai dengan sepenuh
hati.**.. Sebelum mengucapkan sesuatu berfikirlah dahulu, apakah kata-kata
yang kau ucapkan akan menyakiti orang yang dicintai?

Kira merasakan akan
*menyakitinya, sebaiknya jangan pernah dilafazkan. Kerana semakin besar
risiko untuk kehilangan orang yang dicintai.*

*Jadi berfikirlah, apakah kata-kata yang akan dilafazkan sebanding dengan
akibat yang akan diterima?? *


(p/s: thanks 4 someone.. maaf ye saya copyu dri kamu)

Jodoh aNugerah Allah


Firman Allah SWT, bermaksud "Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" (Surah Muhammad, ayat 7)

Gunakan seluruh pancaindera

Jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan oleh Allah yang maha Esa. Tetapi bagaimana kita mengetahui dia memang ditakdirkan untuk kita? Allah SWT mengurniakan manusia telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan aka untuk berfikir. Jadi gunakan sebaik-baiknya bagi mengungkapkan rahsia cinta yang ditakdirkan. Dua manusia yang rasa mereka dapat hidup bersama dan memang dijodohkan pasti memiliki ikatan emosi , spiritual dan fizikal antara keduanya. Apabila bersama, masing-masing dapat merasai kemanisan cinta dan saling memerlukan antara satu sama lain. Lalu gerak hati mengatakan, dialah insan yang ditakdirkan untuk bersama. Benarkah ia seperti yang diperkatakan?

Berikut adalah 10 petanda yang menunjukkan dia adalah jodoh kita.

1.Bersahaja

Kekasih kita itu bersikap bersahaja dan tidak berlakon. Cuba perhatikan cara dia berpakaian, cara percakapan, cara ketawa serta cara makan dan minum. Adakah ia spontan dan tidak dikawal ataupun kelihatan pelik. Kalau ia nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia sedang berlakon. Kadang-kadang, kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon. Tetapi, apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, maka dia adalah calon hidup kita yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh kita.

2.Senang bersama

Walaupun kita selalu bersamanya, tidak ada sedikit pun perasaan bosan, jemu ataupun tertekan pada diri kita. Semakin hari semakin sayang kepadanya. Kita sentiasa tenang, gembira dan dia menjadi pengubat kedukaan kita. Dia juga merasainya. Rasa senang sekali apabila bersama. Apabila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya. Tidak kira siang ataupun malam, ketiadaannya terasa sedikit kehilangan.

3.Terima kita seadanya

Apapun kisah silam yang pernah kita lakukan, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini kita yang mulakan. Dia juga tidak mengambil kisah siapa kita sebelum ini. Yang penting, siapa kita sekarang. Biarpun dia tahu yang kita pernah mempunyai kekasih sebelumnya, dia tidak ambil hati langsung. Yang dia tahu, kita adalah miliknya kini. Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.

4.Sentiasa jujur

Dia tidak kisah apa yang kita lakukan asalkan tidak menyalahi hukum hakam agama. Sikap jujur yang dipamerkan menarik hati kita. Kejujuran bukan perkara yang boleh dilakonkan. Kita dapat mengesyaki sesuatu apabila dia menipu kita. Selagi kejujuran bertakhta di hatinya, kebahagiaan menjadi milik kita. Apabila berjauhan, kejujuran menjadi faktor paling penting bagi suatu hubungan. Apabila dia tidak jujur, sukar baginya mengelak daripada berlaku curang kepada kita. Apabila dia jujur, semakin hangat lagi hubungan cinta kita. Kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati. Jadi, dialah sebaik-baik pilihan.

5.Percaya Mempercayai

Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Adakalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban yang ditanggung. Apabila kita mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahsia kita selamat di tangannya? Bagi mereka yang berjodoh, sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani mereka. Mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia-rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan-rakan yang lain. Satu lagi, kita tidak berahsia apa pun kepadanya dan kita pasti rahsia kita selamat. Bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya.

6.Senang Bekerjasama

Bagi kita yang inginkan hubungan cinta berjaya dan kekal dalam jangka masa yang panjang, kita dan dia perlu saling bekerjasama melalui hidup ini. Kita dan kekasih perlu memberi kerjasama melakukan suatu perkara sama ada perkara remeh ataupun sukar. Segala kerja yang dilakukan perlulah ikhlas bagi membantu pasangan dan meringankan tugas masing-masing. Perkara paling penting, kita dan dia dapat melalui semua ini dengan melakukannya bersama-sama. Kita dan dia juga dapat melakukan semuanya tanpa memerlukan orang lain dan kita senang melakukannya bersama. Ini penting kerana ia mempengaruhi kehidupan kita pada masa hadapan. Jika tiada kerjasama, sukar bagi kita hidup bersamanya. Ini kerana, kita yang memikul beban tanggungjawab seratus peratus. Bukankah ini menyusahkan?

7.Memahami diri kita

Bagi pasangan yang berjodoh, dia mestilah memahami diri pasangannya. Semasa kita sakit dia bawa ke klinik. Semasa kita berduka, dia menjadi penghibur. Apabila kita mengalami kesusahan, dia menjadi pembantu. Di kala kita sedang berleter, dia menjadi pendengar. Dia selalu bersama kita dalam sebarang situasi. Tidak kira kita sedang gembira ataupun berduka, dia sentiasa ada untuk kita. Dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan. Kata orang, "lidah sendiri lagikan tergigit", inikan pula suami isteri'. Pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih. Apabila dia sentiasa bersama kita melalui hidup ini di kala suka dan duka, di saat senang dan susah, dialah calon yang sesuai menjadi pasangan hidup kita.

8.Tampilkan kelemahan

Tiada siapa yang sempurna di dunia ini. Tipulah jika ada orang yang mengaku dia insan yang sempurna daripada segala sudut. Pasti di kalangan kita memiliki kelemahan dan keburukan tertentu. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup kita, dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita. Sudah tentu bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasihnya. Malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada kita. Misalnya, apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari, dia tidak menghalang kita daripada melawatnya.Apabila kita dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing, memang ditakdirkan kita hidup bersamanya.

9.Kata hati

Dengarlah kata hati. Kadangkala, manusia dikurniakan Allah deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya. Dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing. Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindakbalas pada situasi tertentu. Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk kita? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.

10.Solat Istikharah dan Tawakkal

Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Allah SWT. Manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang maha esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon, diberi petunjuk melalui mimpi atau gerak hati. Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan sembahyang Istikharah dan memohon supaya Allah memberikan petunjuk, insya-Allah dengan izinnya kita mendapat petunjukNya. Jika dia pilihan kita, buatlah keputusan sebaiknya. Jika tidak, tolaklah dia dengan baik. Semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia. Setelah semuanya diusahakan, berserahlah kepadaNya dan terus berdoa. Ingatlah, nikmat di dunia ini hanya sementara.Nikmat di akhirat adalah kekal selamanya.