selamat datang ke azreyza90.blogspot.com

Thursday, December 23, 2010

CeRiTeRa DiRIku....

 assalamualaikum readers...

dah lama ak xupdate blog ak... lame ker? ak rasa macam lama... tp xberapa pasti lar.. hihiihi
sebabnyer aku telalu ataupun lebih kurANG maksudnya telampau busy dengan kerjaku.. sehinggakan aku tidak mempunyai masa untuk tulis blog aku....


urmmm semenjak 2 minggu kebelakangan ini, ak xdapat nk seimbangkan antara masalah peribadi, masalah family dan masalah kerja.... nape jadi macm  tu y aku xdapat nk pasti kan lah.... dugaan Allah bagi kita kenlah terima dengan seadanya kan.. so kita sebagai hamba Allah di muka buni ni kena la pandai bertawakal dan bersyukur dengan nikmat yang Allah bgi....

Alhamdullilah akhirnya masalh peribadi aku dapat di setlle kan....aku memohon kemaafan di atas kekhilafan yg tgelah ku lakukan sehingga menyebabkan hubungan kawan aku ni bergoncang angkara pasangannya salah sangka kerna AKU...

apa yang telah terjadi dalam hidup kita telah tersurat di loh mahfuz lagi.. so kita sebagai hambanya kenalah redha....

suatu perkara telah menjadi persoalan dalam diri aku?

*mengapa seorang lelaki menyorokkan sifat yang sememmangnya ade dalam diri mereka apabila mereka bertemu dengan seorang perempuan...
* mengapa mereka menjadikan seorang perempuan ni sebagai tempat untuk pembalasan dendam angkara pasangannya di masa silamnya...

aku masih tercari-cari punca permasalahan ini  berlaku .....

(^_6)




#jikalau ade sesiapa yang sudi memberi pandangan silalah komen yea...

k lah sampai di sini sahajalah aku dapat coretkan... sekian


wassalam... semoga anda terus sudi membaca blog saya.......(^_^)

Monday, December 13, 2010

mudah nya untuk mendapat pahala...

Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang wali.  Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 lelaki solehSeorang wanita yang jahat adalah lebih buruk daripada 1000 lelaki yang jahat2 rakaat solat dari wanita  yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil. 

01.  Wanita yang memberi minum susu dada kepada anaknya akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yang diberikannya.

02. Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah di dalam keadaan letih akan mendapat pahala jihad.

03. Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa keranamenjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.

04. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suami yangmelihat isterinya dengan kasih sayang akan dipandang Allah denganpenuh rahmat.

05. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allahdan kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal daripada suaminya, akan menjadi ketua 70,000 malaikat danbidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga, dan menunggu suaminya dengan menunggang kuda yang dibuat daripada yakut.

06.Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat.

07. Wanita yang memerah susu binatang dengan "bismillah" akan didoakan oleh binatang itu dengan doa keberkatan. Wanita yang menguli tepung gandum dengan "bismillah", Allah akan berkatkan rezekinya.

08. Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala sepertimeyapu lantai di Baitullah.

09. Wanita yang menjaga solat, puasa dan taat pada suami, Allah akan mengizinkannya untuk memasuki syurga dari mana-mana pintu yang dia suka.

10. Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada siang hari. Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari.

11. Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasadan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji.

12. Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin,dia akan dikira sebagai mati syahid.

13. Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat.

14. Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 tahun), maka malaikat-malaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.

15. Jika wanita memberi susu dadanya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.

16. Jika wanita memicit suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tola emas dan jika wanita memicit suami bila disuruh akan mendapat pahala 7 tola perak.

  17. Wanita yang meninggal dunia dengan keredhaan suaminya akan memasuki syurga.  

 18. Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akan mendapat pahala 80 tahun ibadat.  

 19. Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat, tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang memberati auratnya iaitu memakai purdah di dunia ini dengan istiqamah.  

Thursday, December 9, 2010

cinta yang tidak kesampaian............

assalamualaikum.........

sayang? benci? rindu? cinta? hhuu semua PERASAAN itu datang dr Allah...
tp  mengapa aku mempunyai rasa sayang kat dia....sedangkan dia kawan ku..
mengapa sewaktu dia dekat dengan aku tidak punyai perasaan ini...
mengapa setelah dia memberitahuku dia bakal kahwin aku rasa sakit yg terlampau sangat..
 mengapa? mengapa? 

sudah tiada jodoh lgi...
itu lah hakikat yang harus aku terima ...
dan patot aku muhasabahkan diriku..
aku memang xlayak untuk dia...
aku memang tidak setaraf dengannya...
aku memang bukan miliknya,,,,
aku tidak salahkannya jika perasaan itu hadir 
tatkala dia melayan ku dengan baiknya,..
aku mengagumi dirinya..
 kerna dia seorang yg beriman
dan memang sepadan dia dengan bakal isterinya,,
aku?
huuhu.. memang xsepadan dengan dia..
mereka sama-sama beriman...
ak tidak setanding dengan mereka....

"~~`ana uhibbuka ~~"'

AKU DOAKAN MOGA DIRIMU AKAN BAHAGIA DI SAMPINGNYA WALAUPUN JODOHKU BUKAN DENGAN DIRIMU...
SEMOGA DIKAU MAMPU MENJADI PEMIMPIN YANG ADIL DALAM RUMAHTANGGA..
SEMOGA DIKAU SETIA DENGAN DIRINYA...
AKU GEMBIRA JIKA KAMU BERDUA BAHAGIA..

yg tinggal kini hanyalah tali persahabatan.. moga ianya akan kukuh hingga akhir hayat...